Ridtips !

Jag vet tips på vad man kan göra för att lösgöra en lite hård och stel häst. Här kommer några ”övningar” som jag brukar använda mig av för att lösgöra min ponny.

Jag börjar med att gå på en volt och forma hästen runt innerskänkeln och flytta hästens bakdel innanför spåret en stund och sedan flytta hästens framdel innanför spåret. Känner man att hästen vill slå sig fri eller fortfarande stretar emot ska man tänka framåt i stället för att bromsa och forma hästen ännu lite till i sidan tills den släpper efter och blir mjuk då kan man gå till baka till vanlig böjning.

När detta funkar brukar jag böja hästens kropp som en banan åt höger eller vänster och flytta den i sidled åt det håll den är böjd och sedan flytta den i sidled från det håller det är böjd.

När man rider dessa ”övningar” måste man vara noga med att inte tappa yttersidan för då skjuter hästen bara ut bogen!

 

Elsa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0